جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
خبر عمومی یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ، ساعت ۰۹:۳۶:۲۳

ایران نفت‌کش‌ها را از نفت خلیج فارس پر می‌کند

باشگاه خبری فراساحل: تحلیلگران می‌گویند ایران احتمالا ظرف سه ماه پس از لغو تحریم‌ها بازارهای نفتی را از حدود ۴۵ میلیون بشکه ذخیره شده در نفتکش‌های حاضر در خلیج فارس پر خواهد کرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از فاینشنال ری‌ویو، ویکتور شام از موسسه آی اچ اس و رابین میلز از موسسه مشاور انرژی منار در دوبی گفتند: بخش عمده نفت ذخیره شده میعاناتی هستند که ترکیبات سولفور(گوگرد) دارند و این امر فروش آنها را پیچیده می‌کند زیرا بسیاری از پالایشگاه‌ها نمی‌توانند آن را پالایش کنند. این دو تحلیلگر گفتند: ایران برای بازاریابی این مقدار زیاد نفت ظرف سه ماه(تقریبا معادل ۵۰۰ هزار بشکه در روز) باید به تخفیف زیاد متوسل شود. شام، رئیس بخش تحقیقات بازار موسسه آی اچ اس افزود: «ایران در آماده شدن برای باز کردن شیرهای نفت خود است. اگر آنها خواهان ارائه این مقدار نفت در بازار بی کشش کنونی هستند باید تخفیف بدهند . بازار اکنون در دست خریداران است» . ایران پس از توافق هسته ای ماه ژوئیه با قدرت‌های جهانی به دنبال پس گرفتن سهم بازار از دست رفته خود در دوران تحریم‌ها از طریق افزایش صادرات و بازگشت به بازارهای انرژی و مالی است.  میعانات ذخیره شده در نفت‌کش‌های ایران به اشباع بازار خواهد افزود و فشار بیشتری را روی قیمت‌های نفت خواهد شد که در یک سال گذشته بیش از ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ماه ژوئن اعلام کرد: «تحریم‌ها در سال ۲۰۱۴ باعث کاهش صادرات نفت و میعانات ایران به روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه از روزانه ۲٫۶ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۱ شده است» . ایران در ماه سپتامبر روزانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرد که این کشور را در رده پنجم بزرگترین تولیدکنندگان نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قرار داد. رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اخیراً اعلام کرد: «ایران قصد دارد تولید و صادرات نفت خود ظرف یک هفته پس از لغو تحریم‌ها ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد». وی افزود: «ایران ظرف شش ماه پس از تحریم‌ها نیز روزانه ۵۰۰ هزار بشکه دیگر به تولید نفت خود خواهد افزود». جوادی افزود: «عرضه ۴۵ میلیون بشکه میعانات ظرف سه ماه جدا از برنامه ایران برای افزایش تولید روزانه یک میلیون بشکه ظرف شش ماه است و این فراتر از انتظارات درباره موج نفت ورودی ایران به بازارهای جهانی است». میعانات نوعی نفت سبک است که از ذخایر گاز طبیعی فراساحلی پارس جنوبی بدست می‌آید.
اوگن وینبرگ تحلیلگر موسسه کامرزبانک فرانکفورت می‌گوید: «توافق کنونی شامل ورود روزانه حدود نیم میلیون بشکه نفت ایران به بازار است. هرگونه افزایش فراتر از این انتظار احتمالاً تأثیر منفی روی قیمت‌ها خواهد داشت». شام گفت: «ایران ممکن است مجبور شود میعانات سولفور سنگین خود را با تخفیف دستکم ۱۰ تا ۱۵ درصدی به فروش برساند». وی گفت: «پالایشگاه دراگون آروماتیک چین اصلی‌ترین مشتری میعانات ایران خرید خود از این کشور را پس از آتش سوزی ماه آوریل متوقف کرده است و پالایشگاه ایران که برای استفاده از این میعانات در دست احداث است تا سال ۲۰۱۷ آماده نخواهد شد و این باعث افزایش ذخایر میعانات ایران می‌شود» . میلز که در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ در پروژه‌های شل در ایران کار می‌کرد گفت: «فروش این میعانات تأثیر عمده‌ای روی بازار خواهد داشت. اگر آنها در حال حاضر برای صادرات مشکل دارند اضافه کردن روزانه نیم میلیون بشکه دیگر به صادرات کار دشوارتری خواهد بود. آنها موفق خواهند شد ولی مشخص نیست با چه قیمتی؟»



  کد خبر : 763
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :